Keresztség

Miért keresztelünk?

A keresztség sákramentumát Jézus Krisztus, az egyház Ura ajándékozta az Ő népének. Mennybemenetele előtt így szólt tanítványaihoz: "Nékem adatott minden hatalom mennyen és földön. Elmenvén azért, tegyetek tanítványokká minden népeket, megkeresztelvén őket az Atyának, a Fiúnak és a Szent Léleknek nevében, Tanítván őket, hogy megtartsák mindazt, a mit én parancsoltam néktek: és ímé én ti veletek vagyok minden napon a világ végezetéig. Ámen!" (Máté 28:18-20)

Krisztus parancsának engedve mi is kiszolgáltatjuk a keresztség sákramentumát. A víz, amelyet a megkeresztelt fejére öntünk, megerősíti hitünket. Lelki szemeink elé állítja Jézus Krisztus megváltó művét, a kereszten kiontott vérét. Így bizonyossá teszi a hívőt afelől, hogy Jézus engesztelő áldozatáért ő is üdvösséget kapott. Ezért nem a keresztség vizében, hanem Jézus érdemeiben reménykedünk, mert tudjuk: egyedül Ő a mi váltságunk.

Kit keresztelünk meg?

Hitvallásuk alapján megkereszteljük a keresztyén felnőtteket, és szüleik hitvallástétele alapján pedig az Isten szövetséges népéhez tartozó gyermekeket.

A keresztelési szándék bejelentése után a lelkipásztor 3-4 alkalommal találkozik a szülőkkel, melynek során megismerhetjük a keresztség jelentőségét és lényegét. A felkészítés végén egyeztetjük a keresztelés időpontját. A keresztelésre a vasárnapi nyilvános istentisztelet keretében kerülhet sor.

Mivel a keresztség az Úr Jézus egyházának sákramentuma és Isten szövetségének jele, ezért csak akkor keresztelhetjük meg a gyermeket, ha a szülők legalább egyike egyháztag, aki az istentiszteleti alkalmakon részt vesz. Amennyiben valaki eddig nem vett részt a szolgálatokon, akkor először arra buzdítjuk, hogy csatlakozzon a gyülekezeti közösséghez, és utána tudunk a keresztségről közösen gondolkozni.

A Heidelbergi Káté a keresztségről

69. Mimódon emlékeztet és biztat téged a szent keresztség afelől, hogy Krisztusnak a keresztfán való egyetlenegy áldozata javadra szolgál?

Oly módon, hogy a vízzel való külső megmosást maga Krisztus szerzette és egyben azt ígérte, hogy az Ő vére és Lelke az én lelkem tisztátalanságát, azaz minden bűnömet olyan bizonyosan elmossa, amilyen bizonyosan megmosattam külsőképpen a vízzel, amely a test tisztátalanságát szokta elmosni. 

70. Mit jelent Krisztus vérével és Lelkével megmosatni?

Azt jelenti, hogy Istentől elnyerjük bűneink bocsánatát az Ő kegyelméből a Krisztus véréért, amelyet Ő a keresztfán való áldozatában érettünk kiontott. Továbbá, hogy a Szentlélek megújít és a Krisztus tagjává szentel bennünket, hogy a bűnnek egyre jobban meghaljunk és istenes, feddhetetlen életet éljünk. 

71. Hol ígérte Krisztus, hogy Ő minket vérével és Lelkével olyan bizonyosan megmos, amint megmosattunk a keresztség vizével?

A keresztség szereztetése alkalmával; midőn így szólt: "Elmenvén tegyetek tanítványokká minden népeket, megkeresztelvén őket az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek nevében." (Mt 28:19). "Aki hiszen és megkeresztelkedik, üdvözül; aki pedig nem hiszen, elkárhozik." (Mk 16:16). Ez az ígéret ismétlődik meg akkor is, midőn a Szentírás a keresztséget "újjászületés fürdőjének" és "a bűnök elmosásának" nevezi. 

72. Tehát maga a keresztség vizével való külső megmosás elmossa a bűnöket?

Nem, mert egyedül a Jézus Krisztus vére és a Szentlélek tisztít meg bennünket minden bűnünktől. 

73. Miért nevezi hát a Szentlélek a keresztséget "újjászületés fürdőjének" és a "bűnök elmosásának"?

Isten nem nagy ok nélkül szól ekképpen. Ugyanis nemcsak arra akar ezzel tanítani minket, hogy mint a test tisztátalanságát a víz, úgy a mi bűneinket a Krisztus vére és Lelke mossa el, hanem, mi több, ez által az isteni zálog és jegy által bizonyosakká is akar tenni afelől, hogy bűneinktől lelkiképpen ugyanolyan bizonyosan megtisztulunk, amilyen bizonyosan megmosattunk a látható vízzel. 

74. Meg kell-e keresztelni a kisdedeket is?

Meg; mivel ugyanis ők is éppúgy beletartoznak Isten szövetségébe és egyházába, mint az idősebbek s mivel Isten a Krisztus vére által a bűnből való váltságot és a hitet munkáló Szentlelket éppúgy ígéri nekik is, mint az idősebbeknek, ennélfogva a keresztség által, mint a szövetség jegye által, a keresztyén anyaszentegyházba őket is be kell avatni és a hitetlenek gyermekeitől meg kell különböztetni, amint ez az ószövetségben a körülmetélés által történt, amelynek helyébe Krisztus az újszövetségben a keresztséget szerzette.